Service learning je spôsob vzdelávania (sa), v rámci ktorého je teoretická príprava prepojená so získavaním praktických skúseností. Pridanou hodnotou service learningu je, že okrem vlastného rozvoja umožňuje pomôcť iným v ich prirodzenom prostredí prostredníctvom vytvorenej aktivity. Service learningovou aktivitou sa reaguje na potreby vzdelávania (školy), praxe (organizácie) a sebarozvoja (študentov a študentiek).
Service learning je v odbornej literatúre často definovaný aj spojením „community-based learning“ alebo pedagogický prístup, ktorý kombinuje ciele služby komunite so vzdelávacími príležitosťami ponúkanými zapojeným študentom a študentkám. (Heffernan, 2001). Inšpirovaný progresívnym hnutím v oblasti pedagogiky vedený Johnom Deweyom (1910) je service learning všeobecne popisovaný ako jeden zo spôsobov experimentálneho učenia, ktorý obsahuje vyvážené zameranie na službu poskytovanú komunite a učenie, ktoré pri tejto službe prebieha (Furco, 2011).
Bez ohľadu na počet definícií service learningu bolo v odbornej literatúre identifikovaných niekoľko kľúčových zložiek.
- Je to vopred naplánovaná a organizovaná skúsenosť študentov a študentiek získaná prostredníctvom služby, ktorá reaguje na autentické potreby komunity. Service learning podporuje zmenu tradičného asistenčného modelu (služba pre komunitu) na horizontálny model solidarity (služba pre komunitu).
- Service learning je založený na aktívnom zapojení študentov a študentiek do všetkých fáz realizácie, od plánovania až po hodnotenie. Študenti a študentky by mali cítiť zodpovednosť za projekt, ktorý realizujú, a pôsobiť ako lídri, nielen ako ich realizátori či vykonávatelia.
- Service learning je zámerne integrovaný do akademických osnov alebo do kontextu výskumu. Existuje jasná súvislosť služieb s cieľmi a obsahom vzdelávania.
- Poskytuje priebežné sekvencie, ktoré umožňujú študentom a študentkám reflektovať service learningovú skúsenosť. Reflexia v service learningu sa vníma ako proces budovania pochopenia, ktorý podporuje dôkladné porozumenie vzťahov a prepojení medzi skúsenosťami a konceptmi service learningu.
- Zameriava sa na rozvoj občianskej zodpovednosti študentov a študentiek. Od uplatnenia tejto stratégie v procese vzdelávania očakávame nielen rozvoj profesionálnych kompetencií, ale aj zmeny v „občianskych charakteristikách“ študentov a študentiek, ktoré určujú zapojenie nielen počas, ale aj po ukončení realizácie service learningových projektov zameraných na vzdelávanie v službách (Albanesi, Culcasi, Zunszain, 2020).
Service learning je vyučovacia a učebná stratégia, ktorá spája zmysluplnú službu v komunite so vzdelávaním a reflexiou.